آموزشهای روزانه

مهارت های لازم برای مهاجرت و ویزای رومانی

سفر به رومانی برای بسیاری از ایرانیان همواره لذت بخش بوده و خواهد بود. اما به دلیل اینکه افرادی که مقیم کشور های اروپایی نیستند نیاز به ویزا برای ورود به رومانی دارند ، کار برای ایرانی ها کمی سخت خواهد بود.

ما در این مقاله قصد داریم پس از معرفی کشور رومانی ، انواع ویزا و مدارک لازم برای دریافت آن را برای شما شرح دهیم. همراه ما باشید.

کشور رومانی و دلیل توریست پذیری آن

رومانی کشوری در اروپا است که در جنوب شرقی این قاره واقع شده است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این کشور یکی از کشور های اروپایی است که مساحت بزرگی دارد. درواقع این کشور نهمین کشور از نظر مساحت در اروپاست.

از کشورهای همسایه رومانی می توان به صربستان ، مجارستان و بلغارستان اشاره کرد.

رومانی به دلیل مکان های تاریخی قرون وسطا ، به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. هنگامی که به رومانی سفر کنید متوجه قدمت سازه های این کشور خواهید شد. از طرفی نیز فرهنگ و طبیعت چشم نواز این کشور ، رومانی را به یک کشور گردشگری تبدیل کرده است.

آنچه که در سفر به این کشور باید بدانید این است که رومانی همانند سایر کشور های اروپایی از سیل عظیم گردشگران برخوردار نیست و شما می توانید با آرامش بیشتر به این کشور مسافرت کنید و از جاذبه های گردشگری آن لذت ببرید.

اتباع کشور های اتحایه اروپا برای سفر به رومانی نیازی به اخذ ویزای رومانی ندارند

همانطور که اشاره کردیم تمام ایرانیان برای سفر به کشور رومانی نیاز به دریافت ویزای این کشور می باشند و فقط افرادی از دریافت این ویزا معاف اند که یا مقیم کشور های اروپایی باشند و یا ویزای شینگن داشته باشند. بنابراین در صورتی که جزو ایرانیانی باشید که ویزای شینگن ندارند ، برای سفر به رومانی ملزم به دریافت یکی از انواع ویزا های این کشور خواهید بود :

 انواع ویزای رومانی

• ویزای ترانزیت هوایی

این ویزا که برای حمل و نقل هوایی اخذ و صادر می شود به منطور اجازه ای جهت فرود در فرودگاه رومانی و پرواز به سمت مقصد اصلی صاد می وشد. این ویزای رومانی برای ان دسته از افرادی که برای مسافرت به یک کشور نیاز به پرواز از فرودگاه رومانی را دارند مناسب می باشد.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که شما در این نوع ویزا اجازه اقامت در رومانی را نخواهید داشت و فقط می توانید در فرودگاه این کشور برای پرواز بعدی حضور داشته باشید.

به این نوع از ویزای رومانی، ویزای نوع A نیز می گویند.

• ویزای ترانزیت

این نوع از ویزا که به ویزای نوع B رومانی معروف است شباهت زیادی با نوع A دارد. با این تفاوت که در این نوع از ویزا اتباع غیر اروپایی برای اینکه پرواز بعدی خود را برای سفر به مقصد خود از رومانی آغاز کنند ، 5 روز مهلت اقامت در این کشور را دارند.

این نوع از ویزا برای پرواز هایی که با تاخیر در طی چند روز انجام می شود مناسب می باشد تا مسافر برای مدت کوتاهی در هتل یا مسافر خانه اقامت داشته و استراحت کند.

 

• ویزای اقامت کمتر از 90 روز

این نوع از ویزای برای آن دسته از افرادی که قصد اقامت کمتر از 3 ماه در رومانی را دارند ، مناسب است. همانطور که بارها اشاره کردیم اتباع اتحادیه اروپا می توانند بدون نیاز به ویزا و فقط با همراه داشتن کارت ملی به این کشور مسافرت کنند، اما اتباع غیر اروپایی مانند آفریقایی و آسیایی برای اقامت در این نوع کشور در یک دوره 6 ماهه حداکثر تا 3 ماه اجازه اقامت دارند. به این نوع از ویزا ، ویزای نوع C می گویند.

ویزای رومانی با اقامت کمتر از 90 روز مناسب سفر های گردشگری به این کشور است

 

نکته قابل توجه در این نوع از مسافرت ها مدت زمان اعتبار پاسپورت شماست. دقت داشته باشید پاسپورت شما حداق 90 روز باید اعتبار داشته باشد.

اگر هدف شما از مسافرت به این کشور گردشگری ، بازدید از آشنایان و دوستان می باشد ، اخذ ویزای نوع C برای شما مناسب می باشد.

 

• ویزای اقامت بیش از 90 روز

تا به حال متوجه شدید برای سفر توریستی به کشور رومانی و گشت و گذار در آن نیاز به دریافت ویزای نوع C دارید. اما ممکن است بنا به دلایلی نیاز داشته باشید بیش از 90 روز در رومانی اقامت داشته باشید ، در این حال باید ویزای نوع D دریافت کنید که اجازه اقامت بیش از 3 ماه را داشته باشید.

 

ممکن است برای تحصیل ، کار و یا سرمایه گذاری در این کشور نیاز به اقامت داشته باشید ، بنابراین مهم است تا نوع ویزای شما اقامت طولانی مدت باشد.

در ادامه به 3 نوع ویزای که برای اقامت طولانی به ان احتیاج دارید را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

• ویزای تحصیلی رومانی

ویزای تحصیلی رومانی نسبت به سایر ویزاهای رومانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است

 

ویزای تحصیلی جزو ویزای هایی است که بسیاری از ایرانیان تمایل به دریافت آن و تحصیل در یک کشور با رتبه تحصیلی بالاتر دارند. اما یک نکته که باید در اخذ ویزای تحصیلی در هر کشور به آن توجه داشت، سطح دانشگاه های کشوری است که قصد دارید در آن تحصیل کنید. این نکته که قبل از اخذ ویزای تحصیلی رومانی باید از وضعیت تحصیلی در این کشور آگاهی کامل داشت بسیار مهم است.

 

اگر بخواهیم وضعیت تحصیلی این کشور را با سایر کشور های اروپایی مقایسه کنیم ، می توان گفت وضعیت تحصیلی در رومانی بسیار ضعیف تر است.

از طرفی نیز به دلیل اینکه اقتصاد رومانی نیز مانند وضعیت تحصیلی آن ضعیف می باشد کمتر کسی حاضر به دریافت ویزای تحصیلی این کشور می شود.

 

سیستم آموزشی فقیر در این کشور ، نیروی ماهر و خبره را در این کشور به شدت پایین آورده و همین مورد باعث شده تا رومانی اقتصاد قوی نداشته باشد ؛ با این وجود می توان گفت پس از تحصیل در این کشور ، احتمال اینکه کار پویا و متناسب با رشته تحصلی تان پیدا کنید بسیار کم خواهد بود.

 

به هر حال در صورتی که قصد تحصیل در این کشور را دارید بهتر است بدانید در حین تحصیل برای داشتن کار پاره وقت نیاز به دریافت مجوز از سوی اداره کار رومانی خواهید بود. در صورتی که موفق به پیدا کردن کار مناسب در این کشور شدید ، می توانید با 5 سال اقامت و پرداخت مالیات و عوارض ، اقامت دائمی این کشور را دریافت کنید.

همچنین می توانید پس از 8 سال اقامت در کشور رومانی ، پاسپورت نیز دریافت کنید.

 

• ویزای کار در رومانی

کمی قبل تر در مورد اقتصاد نه چندان ایده عال کشور رومانی به شما توضیحاتی ارائه دادیم. اما با این وجود ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با اخذ ویزای رومانی جهت کار در این کشور بدانید. با این وجود اجازه دهید تا شرایط استخدام در این کشور را برای شما بازگو کنیم.

 

اغلب شرکت های رومانی برای جذب نیرو تمایلی به اتباع خارجی ندارند و به همین دلیل کمتر فردی است که برای مهاجرت کاری به رومانی فکر کند. همچنین حقوق کارکنان در این کشور مورد توجه اتباع خارجی نخواهد بود.

اما اصلی ترین مشکلی که برای پیدا کردن کار در این کشور وجود دارد ، قانون 3 ماهه برای جذب کارکنان داخلی کشور رومانی است. این قانون می گوید : کارفرما برای استخدام نیرو می بایست ابتدا برای جذب نیروی داخلی یک آگهی در رومانی پخش کند. زیرا کارکنان داخلی این کشور نسبت به اتباع خارجی در اولیت می باشند. و جالب تر اینکه کارفرما تا 3 ماه باید برای جذب داوطلب صبر کند.

 

در صورتی که تا 3 ماه داوطلبی پیدا نشد ، کارفرما آگهی استخدام خود را در سطح اتحادیه اروپا به مدت 3 ماه باید ادامه دهد. یعنی اتباع اتحادیه اروپا نسبت به سایر اتباع اولیت دارند.

و در نهایت در صورتی که متقاضی از اتحادیه اروپا وجود نداشت کارفرما می تواند نیرویی غیر رومانی و اروپایی استخدام کند.

 

با این وجود از سختی پیدا کردن کار در رومانی مطلع شدید. همچنین باید این را اضافه کنید که یادگرفتن زبان رومانی می تواند کار را برای شما دشوار تر کند. به همین خاطر کمتر فرد خارجی برای دریافت ویزای رومانی و اقامت دائمی از کار در این کشور استفاده می کند.

 

• ویزای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در کشور رومانی نسبت به سایر کشور های اروپایی با مقدار سرمایه کمتر امکان پذیر است. شما می توانید با حداقل 100 هزار یورو ویزای سرمایه گذاری رومانی را دریافت کنید اما شرایطی که برای دریافت آن وجود دارد می تواند برای شما چالش هایی را به دنبال داشته باشد.

 

یکی از این شرایط داشتن پلنی برای بیزینس شماست همچنین لازم به ذکر است که بیزینس شما باید حداقل 10 نفر را به کار گیرد. به کاگیری 10 نفر نیروی داخلی باید به مدت حداقل 5 سال ادامه داشته باشد و پس از آن فرد مهاجر می تواند در خواست پاسپورت و تابعیت رومانی کند.

 

از شرایط دیگر اخذ ویزای رومانی از نوع سرمایه گذاری این است که مهاجرت شما باید به همراه خانواده شما انجام شود. این خانواده متشکل از همسر و فرزند کوچک تر از 18 سال باشد.

لازم به ذکر است به محض ورود به کشور رومانی برای سرمایه گذاری ، ویزای یک ساله به شما اهدا خواهد شد.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی کشور رومانی

 

برای دریافت ویزای رومانی در مرحله اول باید فرم درخواست ویزای خود را تکمیل کنید

احتمالا تا به حال متوجه انواع ویزای بلند مدت رومانی شده باشید و بخواهید فقط به عنوان یک گردشگر ویزای رومانی دریافت کنید.

 

با این وجود می بایست مدارک شما تکمیل باشد تا ویزای توریستی شما هرچه سریع تر صادر شود این مدارک شامل این موارد می شود :

1-فرم درخواست ویزای توریستی که به صورت آنلاین یا از طریق کنسولگری باید تکمیل شود

2-اثبات تمکن مالی برای اقامت در رومانی که حداقل دارایی باید 500 یورو باشد

3-بلیط رفت و برگشت که زمان ورود و خروج شما از رومانی مشخص باشد

4-اثبات محل اقامت (مانند بلیط یک مسافرخانه یا هتل که نشان دهد شما برای اقامت مکانی رزرو کرده اید)

5-پاسپورت با حداقل 3 ماه اعتبار از زمان خروج شما از کشور مبدا

6-بیمه درمانی برای مسافرت با حداقل 30 هزار یورو

– 7 دو قطعه عکس 3 در 4

علاوه بر مدارکی که ذکر شده است ، مدارکی نیز وجود دارد که داشتن آن ها ضروری نیست اما می تواند در روند اخذ ویزا به شما کمک کنند. این مدارک که اختیاری می باشند اعبارت اند از :

1-اسناد و مدارک دارایی های شما

2-نامه از طریف کارفرمای شما در رومانی

3-گواهی اشتغال به تحصیل

4-دعوت نامه از آشنا یا دوستانتان که تابعیت رومانی را دارند.

یکی از مزایای مهاجرت به رومانی این است که بجز بلد بودن زبان (پیشنهاد ما مراجعه به یک آموزشگاه خوب زبان است) به مهارت خاصی نیاز ندارید. دستمزد بسیار بالایی دریافت خواهید کرد بخصوص اگر به نرم افزارهایی مثل افترافکت، تری دی مکس یا یک زبان برنامه نویسی مسلط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا