آموزشهای روزانه

درمان اسهال و حفظ سلامت روده

اسهال می‌تواند علائم و علت‌های مختلفی داشته باشد. برخی از دلایل رایج اسهال عبارتند از:

  • عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا انگلی که معمولاً از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شوند.
  • واکنش به برخی داروها، مکمل‌ها یا مواد شیمیایی.
  • بیماری‌های مزمن گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، کولیت التهابی، بیماری سلیاک یا نارسایی پانکراس.
  • حساسیت یا ناتوانی در هضم برخی از مواد غذایی مانند لبنیات، گلوتن یا فروکتوز.
  • تغییرات در رژیم غذایی، سفر به کشورهای دارای شرایط بهداشتی نامناسب یا استرس.

علائم اسهال ممکن است شامل دفع مدفوع شل و آبکی، نفخ و کرامپ شکم، تهوع و استفراغ، تب و خون در مدفوع باشد. اسهال ممکن است باعث کم‌آبی بدن و اختلال در تعادل الکترولیت شود.

برای درمان اسهال، بستگی به علت و شدت آن دارد. برخی از راه‌کارهای کلی عبارتند از:

  • نوشیدن مایعات کافی برای جبران آب و الکترولیت‌های از دست رفته. محلول‌های تجویز شده توسط پزشک چون ORS گزینه‌های مناسب هستند.
  • خوردن غذاهای سبک و خشک مانند برنج، نان سفید، سوپ، موز و سیب. از خوردن غذاهای چرب، تند، الکل، قهوه و لبنیات خوداری کنید.اطلاعات بیشتر

سلامت روده

سلامت روده برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است. روده شما حاوی تعداد زیادی از باکتری‌ها، مخمرها و ویروس‌هاست که به میکروبیوم یا فلور روده معروف هستند. این موجودات زنده به هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی و حتی کارکرد سالم سیستم عصبی کمک می‌کنند. برای حفظ سلامت روده، شما می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پروبیوتیک‌ها و غذاهای تخمیر شده مصرف کنید. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید هستند که در روده زندگی می‌کنند و به تعادل میکروبیوم کمک می‌کنند. پروبیوتیک‌ها را می‌توانید به صورت مکمل گرفته یا از غذاهای تخمیر شده مانند دوغ، کره زرده، کیمچی، کامبوچا، میسو، کلم ترش و تمپه استفاده کنید.
  • فیبر پربیوتیک بخورید. پربیوتیک‌ها نوع خاصی از فیبر هستند که قابل هضم نیستند و به عنوان غذای پروبیوتیک‌ها عمل می‌کنند. با خوردن فیبر پربیوتیک، شما به رشد و فعالیت باکتری‌های مفید در روده خود کمک می‌کنید.

برخی از غذاهایی که ممکن است برای روده بد باشند عبارتند از:

    • پروتئین حیوانی. مصرف زیاد پروتئین حیوانی ممکن است باعث تغییرات نامطلوب در میکروبیوم روده شود و خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را افزایش دهد. گوشت قرمز به خصوص ممکن است مضر باشد چرا که سطح TMAO را افزایش می‌دهد که با خطر سکته قلبی و مغزی مرتبط است.
    • غذاهای حاوی FODMAP بالا. FODMAP مخفف Fermentable Oligosaccharide Disaccharides Monosaccharides And Polyols است و به نوع خاصی از کربوهیدرات‌های قابل تخمیر اشاره دارد. این نوع غذاها ممکن است در برخی افراد با مشکلات روده‌ای مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، باعث تحریک و التهاب روده شوند. برخی از غذاهای حاوی FODMAP بالا عبارتند از: غذاهای فرآوری شده حاوی شکر ذرت، سوربیتول و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، آب میوه، عسل، سس‌ها، لبنیات و برخی از میوه‌ها و سبزیجات.
    • غذاهای حاوی آنتی‌بیوتیک. آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی هستند که عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند. اما همچنین ممکن است باعث کشته شدن باکتری‌های مفید در روده شوند و تعادل میکروبیوم را به هم بزنند. بیشتر بخوانید

برخی از غذاهایی که ممکن است حاوی آنتی‌بیوتیک باشند عبارتند از:

    • گوشت‌های حیوانی. برخی از دام‌ها و مرغ‌ها در فرآیند پرورش، آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند تا رشد و وزن آن‌ها را افزایش دهند. این امر ممکن است باعث ورود آنتی‌بیوتیک به گوشت و تخم‌مرغ آن‌ها شود. برای جلوگیری از این مسئله، می‌توانید گوشت و تخم‌مرغ‌های دارای برچسب USDA Organic/Certified Organic یا Food Alliance certified را انتخاب کنید.
    • لبنیات. برخی از لبنیات نظیر شیر، پنیر و ماست نیز ممکن است حاوی آنتی‌بیوتیک باشند. این به دلیل استفاده از آنتی‌بیوتیک در دام‌های تولیدکننده شیر است. برای جلوگیری از این مسئله، می‌توانید لبنیات دارای برچسب USDA Organic/Certified Organic یا Food Alliance certified را انتخاب کنید.
    • عسل. عسل یک غذای طبیعی و ضد باکتری است. اما برخی از زنبورداران برای پیشگیری از عفونت‌های زنبورها، آنتی‌بیوتیک به کندوها می‌دهند. این امر ممکن است باعث ورود آنتی‌بیوتیک به عسل شود. برای جلوگیری از این مسئله، می‌توانید عسل دارای برچسب USDA Organic/Certified Organic یا Food Alliance certified را انتخاب کنید.
    • غذاهای تخمیر شده. برخی از غذاهای تخمیر شده مانند کره زرده، کامبوچا، کلم ترش و تمپه نیز ممکن است حاوی آنتی‌بیوتیک باشند. این به دلیل استفاده از آنتی‌بیوتیک در مواد اولیه یا فرآیند تولید آن‌ها است. برای جلوگیری از این مسئله، می‌توانید غذاهای تخمیر شده دارای برچسب USDA Organic/Certified Organic یا Food Alliance certified را انتخاب کنید.

اطلاعات کامل تر

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا