آموزشهای روزانه

4 راه برای پرورش خلاقیت کودک پیش دبستانی

تربیت کودک پیش دبستانی می تواند جذاب باشد! کودکان خردسال هر روز مهارت های بی شماری را فقط با تعامل با والدین و سرپرستان، همسالان و محیط اطراف خود به سرعت به دست می آورند. یکی از این مهارت ها خلاقیت است! برای والدین و معلمان ضروری است که یادگیری خود را تکمیل کنند و آنها را راهنمایی کنند زیرا احساس خلاقیتی را در آنها ایجاد می کند که به آنها کمک می کند تا خود را ابراز کنند، خارج از چارچوب فکر کنند و برای هر مانعی که با آن روبرو می شوند راه حل های نوآورانه ارائه دهند! در اینجا چند راه برای تشویق خلاقیت در کودک پیش دبستانی وجود دارد:

1- اکتشاف را تشویق کنید

اگرچه وسایل بخش بزرگی از زندگی کودک امروزی را تشکیل می دهند و به عنوان مکملی برای یادگیری و سرگرم نگه داشتن آن ها عمل می کنند، تشویق به اکتشاف دنیای بیرون یکی از مولفه های مهم توسعه خلاقیت است. سفر به پارک ها و سواحل نزدیک یا تنها یک پیاده روی کوتاه در اطراف محله به کودک شما این آزادی را می دهد که آنچه را که در بیرون از چهار دیواری خانه قرار دارد، یاد بگیرد. بخش بزرگی از خلاقیت می تواند به عنوان یک منبع الهام بخش باشد. بازدید از موزه ها و نمایشگاه های هنری نیز راه خوبی برای الهام بخشی به آن ها است. برخی ممکن است کودکان پیش دبستانی را بیش از آن جوان بدانند که قدر هنر را بدانند، اما این نمی تواند فراتر از حقیقت باشد. کودکان از سنین بسیار پایین به سمت هنر کشیده می شوند و توانایی تعامل معنادار با آن را دارند.

https://honarfardi.com/public-skills/routine/making-effective-lecture/

2. محیطی مناسب ایجاد کنید

فرزند شما بیشتر وقت خود را در کجا می گذراند؟ آیا این فضا باعث تقویت تفکر خلاق و تسهیل نوآوری می شود یا تخیل آنها را خفه می کند؟ پدیده ای که اخیراً در میان والدین تازه وارد (به ویژه آنهایی که فرزندپروری خود را در شبکه های اجتماعی مستند می کنند) دکوراسیون اتاق کودکان و مکان های بازی متناسب با طراحی بقیه خانه با محدود کردن رنگ دیوارها، پوسترها و حتی رنگ ها است. اسباب بازی ها و کتاب های متعلق به بچه هایشان. خوشبختانه، به نظر می‌رسد که این روند با انتقادی که از سوی بسیاری از افرادی که به درستی ادعا می‌کنند که این می‌تواند رشد کودک را مختل کند و آن را زیبایی‌شناسی «کودک بژ غم‌انگیز» می‌کند، از بین نخواهد رفت. شما می توانید برعکس عمل کنید و محیطی را برای کودک خود ایجاد کنید که به او کمک می کند تمام رنگ های رنگین کمان را با تهیه مواد “باز” برای آنها آزمایش کند. خاک رس، بلوک های ساختمانی، رنگ، مداد رنگی و فضای زیادی برای آنها که خلاقیت خود را آزاد کنند، ذهنیت باز را القا می کند و به بچه ها آموزش می دهد که نه تنها تخیل خود را برای خود نگه دارند، بلکه چیزی از آن بسازند!

3. از یک ساختار بیش از حد سفت و سخت اجتناب کنید

اگر چه برنامه و جدول زمانی بخش مهمی از تربیت کودک با مهارت های کاربردی و عادات سالم است و ساختاری را فراهم می کند که در غیر این صورت می تواند مرحله پر هرج و مرجی از زندگی باشد، اما انعطاف پذیری بیش از حد می تواند خلاقیت کودک را از بین ببرد. اگرچه خلاقیت در همه افراد وجود دارد، اما هنگامی که به طور منظم مورد استفاده قرار نگیرد، می تواند خفته باشد. یک راه ساده برای ادامه ورزش، تصمیم گیری و برنامه ریزی بسیار انعطاف ناپذیر است. برای مثال، اگر کودک شما هر روز یک ساعت کار هنری و صنایع دستی انجام می دهد، به او اجازه دهید که از چه وسیله ای استفاده کند و چه چیزی را می خواهد خلق کند. شما می توانید با دادن یک محدودیت زمانی به او ساختار را به گونه ای فراهم کنید که تمام روز را صرف یک فعالیت نکند و مسئولیت های دیگر را نادیده بگیرد و با اطمینان از اینکه آن ها می خواهند چه چیزی را خلق کنند، به او اجازه دهید که خودش تصمیم بگیرد.

4. تخیل آنها را پرورش دهید

یکی از بهترین راه ها برای پرورش قوه تخیل یک کودک خردسال خواندن برای آنهاست! برخلاف نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌ها، کتاب‌ها از ما می‌خواهند که با استفاده از تخیل خود تمرین کرده و تصویری را در ذهن خود ترسیم کنیم. حتی می توانید داستان های خود را بگویید یا با آنها داستان بسازید. به عنوان مثال، انجام یک بازی که در آن هر فرد یک جمله جدید به داستان اضافه می کند، به کودکان کمک می کند ذهن خود را توسعه دهند و ایده هایی برای جذاب تر کردن داستان ارائه دهند. حتی می توانید آنها را با ژانرهای مختلف معرفی کنید و آنها را به چالش بکشید تا داستان های خود را ارائه دهند! این نوع تمرینات در کنار خلاقیت به رشد مهارت های زبانی آنها نیز کمک می کند. در نهایت، گفت‌وگو در مورد ایده‌ها و موضوعات جدید و تشویق آن‌ها برای به اشتراک گذاشتن نظرات و پرسیدن سؤالات، به آن‌ها کمک می‌کند تا با کنجکاوی خود که یکی از عناصر کلیدی خلاقیت است، درگیر شوند!

https://saziha.ir/%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c%db%8c.html

اینها تنها برخی از راه هایی است که می توانید به کودکان پیش دبستانی خود کمک کنید تا خلاقیت خود را توسعه دهند و آنها را به گونه ای تربیت کنید که تا پایان عمر یادگیرندگانی کنجکاو و مشتاق باشند!

روش های پرورش خلاقیت در کودکان

  • از عبارات ناامیدکننده و منفی بافی دوری کنید.
  • به طرز هوشمندانه ی کودک را تشویق کنید.
  • بازی های تخیلی با کلمات انجام دهید.
  • قصه های خانوادگی بسازید.
  • از کمال گرایی بپرهیزید.
  • به ایده ها و نظرهای مختلف احترام بگذارید.

منبع

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا