هنری

چرا ولنتاین به این خانه خوشمزه برویم؟

شکلات یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هاست که در سراسر دنیا طرفداران پروپاقرصی دارد. مردم اکوادور نخستین کسانی بودند که این مادهٔ خوراکی را حدود 4 هزار سال پیش کشف کردند و از آن به‌عنوان دارو و نوشیدنی استفاده کردند. کاکائو در آن زمان در آمریکای جنوبی نوعی کالای لوکس به شمار می‌رفت که فقط ثروتمندان این منطقه به آن دسترسی داشتند. اما دیری نگذشت که کریستف کلمب در سفر خود به قارهٔ آمریکا قایقی پر از کاکائو یافت و این خوراکی را با خود به اروپا برد.

اروپایی‌های خوش ‌ذوق نیز به کاکائوی خام شکر افزودند و با آن نوشیدنی‌های دلچسبی نظیر هات‌چاکلت درست کردند. البته نوشیدنی‌های شکلاتی تا مدت‌ها تنها در کاخ‌ها و دربار پادشاهان اروپا سرو می‌شد. اما در دوران جنگ جهانی اول این خوراکی برای اولین‌ بار در حجم انبوه و در شکل جامد تولید شد. زیرا سربازان در این دوران از کاکائو به ‌عنوان جیرهٔ غذایی در جنگ بهره می‌بردند. پس از آن دیگر شکلات نوعی کالای لوکس نبود؛ بلکه خوراکی ارزانی بود که تمام مردم می‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند.

C:\Users\tikban07\Desktop\بهترین-برندهای-شکلات.jpg

روز جهانی شکلات

بنابراین کاکائو خیلی زود در میان مردم جهان محبوبیت پیدا کرد. به‌طوری ‌که آنها 7 ژوییه، سالروز ورود شکلات به اروپا را روز جهانی شکلات نامیدند و هرساله آن را جشن می‌گیرند. علاوه‌ بر آن امروزه شکلات چیزی فراتر از یک خوردنی ساده است و نوعی نماد دوستی و علاقه به شمار می‌رود. به طوری که هرسال با فرا رسیدن روز ولنتاین عشاق به معشوق خود باکس شکلات هدیه می دهند. همچنین در برخی از کشورها برای آشنایی مردم با تاریخچهٔ این خوراکی دلچسب موزه ای با همین موضوع دایر شده است که ما در این مطلب قصد داریم به معرفی مشهورترین آنها بپردازیم.

این موزه ها عموما در روزهای خاص نظیر روز عشق برنامه‌های ویژه‌ای برای عاشقان این خوراکی خوشمزه دارند که شرکت در آنها خالی از لطف نیست. پس اگر قصد دارید خوشمزه ترین موزه های جهان را بشناسید با ما همراه باشید.

موزه شکلات استانبول: تحقق رویای شهر شکلاتی

موزه شکلات استانبول که در منطقهٔ کوزا در منطقه اسنیورت واقع شده یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های شکلات در جهان به شمار می‌رود. موزه استانبول در واقع یک شهر شکلاتی است. زیرا بناهای معروف این شهر مانند: برج گالاتا مسجد ایا صوفیه و تنگه بسفر در این موزه با شکلات ساخته شده اند. همچنین تندیس شکلاتی چهره‌های معروف ترکیه نظیر آتا ترک که با ظرافت بسیار تهیه شده‌اند در تالارهای این موزه به چشم می خورند. این موزه از بخش‌های بسیاری برخوردار است که از جملهٔ جذاب‌ترین آنها می‌توان به آمفی‌تئاتر، سالن اصلی، چایخانه، تالار مولانا و تالار مشاهیر اشاره کرد. البته این موزه نسبت به سایر موزه‌های ترکیه نوپا است. زیرا این موزه مدرن در سال 2014 تأسیس شد. سازندهٔ این موزه هنرمندی به نام صلاح‌الدین عیان دستی است که موزه شکلات را با الهام از داستان خانه (هانسل وگرتل) بنا کرده است.

C:\Users\tikban07\Desktop\4403093.jpg

چرا باید در روز ولنتاین به موزه شکلات رفت؟

اگر چه در تمام طول سال می‌توانید از ساعت 10 تا 17 از موزه شکلات دیدن کنید؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم در روز ولنتاین به این موزه سر بزنید. زیرا در این روز متصدیان موزه در تالار اصلی با شکلات داغ از شما و عشقتان پذیرایی می‌کنند. همچنین هنگام ورود به راهروی اصلی موزه با آبشار بزرگ شکلات مواجه خواهید شد که اجازه دارید به آن ناخنک بزنید. قطعاً سپری ‌کردن ولنتاین در این موزه همراه با عطر و طعم کاکائو اصیل ترکی ولنتاینی به‌ یاد ماندنی را برای شما و شریک عاطفی‌تان خلق خواهد کرد. البت این تجربهٔ شیرین مختص به‌روز عشق نیست؛ بلکه در تمام فصول سال با پرواز تهران استانبول می‌توانید خود را به این موزه خوشمزه برسانید و از طعم کاکائو، این مادهٔ شادی‌آفرین سرمست شوید.

بازدید از موزه پاریس با طعم پاستای شکلاتی

موزه شکلات پاریس نیز یکی از خوشمزه ترین موزه‌های جهان است که حتماً باید به آن سر بزنید. این موزه در سال 2010 با حمایت شرکت بلوکلاد دومین تولیدکنندهٔ بزرگ شکلات در جهان تأسیس شد. این موزهٔ سه طبقه که در خیابان بورن نویل پاریس قرار دارد، بهترین مکان برای آشنایی با تاریخچهٔ شکلات به شمار می‌رود. زیرا متصدیان موزه سیر استخراج و ورود این دانه پرطرفدار به اروپا تاکنون را برای بازدیدکنندگان شرح می‌دهند. علاوه‌ برآن در کنار این موزه فروشگاهی دایر شده که به ارائه محصولات خوشمزه متنوع فرانسوی از جمله پاستای شکلاتی می‌پردازند. موزه اسرار در تمام ایام سال از ساعت 10 صبح تا 6 عصر باز است و بازدید از آن بین 30 تا60 دقیقه طول می‌کشد.

C:\Users\tikban07\Desktop\l-intro-1654198813.jpg

در موزه اسرار پاریس، شکلات ولنتاین را خودتان بسازید

موزه اسرار شکلات پاریس تنها موزه‌ای است که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن به خلق اثر بپردازند. در واقع پس از بازدید از بخش‌های اصلی این موزه متصدیان کاکائو خام در اختیار شما قرار می‌دهند تا شکلات مورد علاقه خود را بسازید. البته اگر در روز عشق به همراه معشوقتان به موزه شکلات سر بزنید تجربهٔ ساخت این خوراکی خوشمزه برای تان جذاب‌تر و به یاد ماندنی تر خواهد شد. پس اگر می‌خواهید شکلات ولنتاین خاص و دست ساز خودتان را به عشقتان هدیه بدهید، فرصت سفر به پاریس را با تهیه بلیط هواپیما پاریس غنیمت بشمارید.

روز عشق در فرهنگ فرانسه برخلاف سایر کشورها نوعی جشن خانوادگی محسوب می‌شود که به زن و شوهرهای قدیمی تعلق دارد. البته روز ولنتاین در شهر پاریس همیشه با عطر گل رز و سرو غذا و نوشیدنی‌های خوشمزه در شانزه لیزه همراه نیست. زیرا زنان مجرد فرانسوی هرساله با فرارسیدن چهاردهم فوریه دورهم جمع می‌شوند و عکس معشوق سابقشان را آتش می‌زنند. البته دولت فرانسه مدتی است که این رسم را به دلیل خشونت‌آمیز بودن ممنوع اعلام کرده است! ما نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم در روز زیبای عشق از هرگونه خشونتی به‌دور بمانید. زیرا بنا بر باور فرانسوی‌ها اگر کینه‌های قدیمی را هنگام ولنتاین ببخشید، بیرون از خانه قطعاً عشق تازه‌ای در انتظار شما خواهد بود!”

منبع: دانشچی

ما در این مطلب به معرفی دو تا از خوشمزه ترین موزه‌های جهان پرداختیم تا با بازدید از آنها کام خود را شیرین کنید. البته موزه‌های شکلات در برخی از کشورهای جهان نظیر هلند، آلمان و بلژیک نیز دایر شده که ارزش یک‌بار دیدن را دارند. پس اگر عاشق کاکائو هستید، دنیا شگفتی‌های بسیاری برای شما دارد. در همین راستا سایت tikban.com به ارائه بلیط آنلاین با مناسب‌ترین قیمت‌ها می‌پردازد تا با خیالی آسوده به شهرهای شکلاتی جهان سفر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا