آموزشهای روزانه

آموزش ساخت اوریگامی پروانه

اوریگامی چیست؟

اوریگامی (origami) در حقیقت هنر تاکردن کاغذ برای رسیدن به یک اثر هنری و خاستگاه آن کشور ژاپن است. این واژه از ترکیب دو کلمه اُری (ori) به معنای تا کردن و کامی (kami) به معنای کاغذ در زبان ژاپنی شکل گرفته است. اکثر اوریگامی‌ها از جمله اوریگامی ستاره، اوریگامی ماهی و به خصوص اوریگامی پروانه کاربردهای زیادی دارد. استفاده در دکوراسیون منزل و تزئین هدیه، ساخت اوریگامی پروانه برای کار دستی مدرسه و البته افزایش مهارت حرکتی و هوش فضایی در کودکان از جمله این کاربردهاست.

 

آموزش ساخت اوریگامی ساده پروانه

موارد مورد نیاز: تمام چیزی که شما برای ساخت اوریگامی نیاز دارید، یک کاغذ مربعی، دستان توانمندتان و کمی حوصله است.

البته کاغذهای مخصوصی برای این کار با نام کاغذ واشی (کاغذ واشی به صورت سنتی و دستی از الیاف طبیعی درخت گامپی یا بوته میتسوماتا در ژاپن تهیه می‌شود.) وجود دارد که به زیبایی کار شما می‌افزاید. به عنوان یک توصیه ابتدا مسیر آموزش ساخت اوریگامی را روی کاغذهای باطله پیاده کنید و سپس به سراغ کاغذهای مخصوص بروید.

نکته: در این روش، چنانچه از یک کاغذ دو رنگی استفاده می‌کنید، کار خود را از سمت سفید آن آغاز کنید تا در نهایت اوریگامی پروانه شما رنگی شود.

 

مرحله اول:

در مرحله نخست کاغذ را از تمامی محورهای تقارن آن به سمت داخل تا بزنید. در نهایت همانند شکل گوشه‌های مربع را به سمت مرکز مربع تا کنید.

 

مرحله دوم:

کاغذ خود را برگردانید و آن را به شکل یک لوزی مقابل خود قرار دهید، گوشه‌های مدل را به سمت مرکز تا کنید. تاهای زده شده را باز نمایید. یکبار دیگر، همانند تصویر مدل خود را برگردانید و همه تاها را باز کنید.

 

 

مرحله سوم: 

در این مرحله از آموزش اوریگامی پروانه، مدل خود را به صورت عمودی مقابل خود قرار دهید، سمت راست و سمت چپ مدل را به سمت مرکز تا کنید (این قسمت به تای در فرانسوی نیز معروف است). مدل را از یک چهارم بالایی به سمت داخل تا و سپس آن را باز نمایید. از قطرهایی که در یک چهارم دومی مدل (از سمت بالا) وجود دارد، گوشه‌ها را به ترتیب به سمت راست و چپ باز کنید و حالا قسمت بالایی را به روی آن برگردانید.

.مرحله چهارم: 

فرایند مرحله سوم را برای قسمت پایینی مدل هم تکرار کنید. حالا باید به یک شش ضلعی کشیده داشته باشید. این شش ضلعی را از محور افقی آن به سمت بیرون تا کنید و به همین شکل روی میز کار خود قرار دهید.

 

مرحله پنجم: 

همانند تصویر لایه مجزا سمت راست را به سمت پایین برگردانید. این کار را برای سمت چپ تکرار کنید. قسمت کوچکی از مناطقی را که به سمت پایین تا کردید را حالا به سمت داخل تا بزنید (برای عملکرد بهتر به فیلم انتهایی مراجعه نمایید). در نهایت مدل خود را از محور عمودی وسط به سمت داخل تا کنید.

 

مرحله ششم:

قسمت کوچکی از مدل خود را از جایی که در تصویر 23 به صورت نقطه چین درآمده است، تا بزنید. مدل خود را همانگونه که قسمت کوچک را با دست نگه داشته‌اید، باز کنید. همان کاری را که در تصویر 23 انجام دادید، این بار در جهت مخالف تکرار نمایید. تبریک می‌گویم، پروانه شما آماده است.

 

 

نکته: چنانچه اوریگامی پروانه شما با آنچه در شکل آموزش نمایش داده شده، متفاوت است اصلا ناامید نشوید، این امر کاملا طبیعی است. این کار را چندین و چندبار تکرار کنید تا در نهایت به شکل ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا